Bangkok

10 mei 2017 - Bangkok, Thailand

Bangkok, the city that never sleeps!

2,5 maand Bali zit er op! De tijd is toch wel voorbijgevlogen en wat hadden we het daar eigenlijk goed. Zon, zee en strand, dat is in Bangkok toch wel wat anders. Van A naar B komen is hier niet bepaald makkelijk… Een afstand van 30 km op een autoweg kan toch niet zó lang duren, zou je zeggen…. Nou.. dat kan dus wel! Met een beetje pech (wat wij uiteraard hadden) zit je bijna 4 uur in de bus. Erg vervelend op dat moment, maar achteraf kunnen we er ook wel om lachen, want waar maak je nou zoiets mee. Ook is het erg warm, en met erg warm bedoel ik 38 graden en warmer. Op straat kom je veel afval tegen en ook ruikt het overal niet zo fris. Dat zijn misschien een paar minder mooie kanten van Bangkok, maar gelukkig heeft Bangkok/ Thailand ook heel veel moois te bieden! Kortom, het is even wennen, maar zijn zeker benieuw geworden naar wat Bangkok allemaal te bieden heeft!

Leuke facts over Thailand:

-       De volledige naam van Bangkok is: Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit. Het is de langste plaatsnaam ter wereld;

-       Bangkok wordt ook wel het Venetië van het oosten genoemd;

-       Bangkok is op basis van de gemiddelde hoge temperaturen en hoge    luchtvochtigheid 1 van de warmste steden ter wereld;

-       Watergevecht op straat; met het Thaise nieuw jaar, ook wel Sonkran genoemd;

-       In Thailand vind je het beste eten op straat!

Het appartement waar wij verblijven ligt in het noorden van Bangkok, buiten het centrum. Doordeweeks is het dus niet heel gemakkelijk om echt het centrum in te gaan, want daar gaat nog wel wat reistijd overheen zitten. Het eerste weekend zijn we daarom Bangkok zelf maar ingegaan en er voor gekozen om in een hotel te overnachten dat in het centrum ligt. Voor de eerste keer met het openbaar vervoer reizen was ook wel een hele opgave. Alles wordt in het Thais aangegeven en er wordt niet goed Engels gesproken. Gelukkig kom je met handen en voeten heel ver en zijn we met het openbaar vervoer naar het centrum gereisd. Eenmaal in het centrum kan je heel gemakkelijk met de skytrain overal komen.

Aangekomen in het centrum van Bangkok zijn we maar wat rond gaan lopen en hebben daar onze ogen uitgekeken. Overal staan immens hoge gebouwen, de 1 nog hoger en mooier dan de ander! We hebben in Bangkok de Co van Kessel tour gedaan. Co van Kessel is een Nederlandse man die 30 jaar geleden op het idee kwam om fiets tours door Bangkok te organiseren. De tours laten een goed beeld van Bangkok zien; het moderne deel van Bangkok, maar ook het oude deel. Tijdens de fietstocht zijn we door kleine wijkjes gefietst en hebben we gezien hoe de lokale mensen daar leven en werken. Ook de kleine typische Thaise marktjes ontbraken niet, op die markten wordt van alles verkocht van Street food tot handgemaakte tassen. China town was ook heel indrukwekkend en erg groot. Bangkok heeft de grootse China town ter wereld, dus dat was erg mooi om te zien! Verder zijn we nog door de kanalen gevaren en hebben we dus mogen ervaren waarom Bangkok het Venetië van het oosten wordt genoemd. Naast het drukke deel van de stad, zijn we ook naar het rustige deel geweest, wat eigenlijk aan de andere kant van de rivier ligt. Het is maar een kleine afstand, maar zo’n groot verschil! Zo druk als dat het was in China town, zo rustig was het in dit deel van Bangkok met veel natuur. Uiteindelijk zijn we met de boot teruggevaren naar het startpunt van de fietstocht. Onderweg hadden we een schitterend uitzicht over de stad, met uiteraard veel hoge en mooie gebouwen.

Ook een bezoekje aan de floating market kan niet ontbreken als je in Bangkok bent. Het was een lange reis om er überhaupt te komen en reizen met het openbaar verkeer in deze hitte is niet bepaald prettig… We zijn uiteindelijk in een bootje gestapt en een man heeft ons rondgevaren door de smalle grachtjes met aan de zijkant allemaal marktkraampjes. Ook voerden er kleine bootjes voorbij waarop gekookt werd. De verkopers aan de zijkant hadden een soort van stok met een haak waarmee ze bootjes ‘’binnen konden hengelen’’. Ze hopen natuurlijk dat als zij het bootje naar zich toe trekken dat ze hun spullen kunnen verkopen.  Al met al was de floating market wel leuk, maar niet heel bijzonder. Het is vrij commercieel en toeristisch geworden. Zo stonden er ook mannen met slangen en muismaki’s in hun handen.. Op het eerste gezicht lijkt het natuurlijk heel schattig zo’n muismaki en een slang vasthouden is super spannend! Maar ondertussen zien mensen niet dat deze dieren verdoofd zijn, zodat ze geen kick kunnen geven, wat eigenlijk een trieste zaak is…

‘S avonds hebben we een rooftop bar bezocht. Het was een bar op de 32e verdieping, wat wij al vrij hoog vonden, maar uiteraard kan het nog veel hoger. Dat staat dus nog op de planning voor een volgende keer! Vanaf de rooftop hadden we een prachtig uitzicht met de Skyline van Bangkok op de achtergrond. Dat is toch iets wat wij in Nederland niet hebben, wat het toch wel weer speciaal maakt. Kortom, het eerste weekend in Bangkok is zeker geslaagd! Maar, we hebben nog lang niet alles gezien, dus de trip in Bangkok wordt vervolgd.

Kortom, we hebben al veel van Bangkok kunnen zien. Met de tijd wordt het communiceren met de lokale bevolking ook steeds gemakkelijker. Bangkok is zo ontzettend groot en heeft zoveel te bieden, dus voorlopig zijn we nog niet uitgekeken in deze bijzondere stad!

1. Lia:
    10 mei 2017
    Zeer leuke verslag ... goede informatie... heel veel plezier nog ...groetjes
  2. Lia:
    10 mei 2017
    Weer leuk om te lezen. Ook dat gebied lijkt mij wel wat . Nog even lekker genieten en hard leren xxx
  3. Theo en Mieke.:
    11 mei 2017
    Goed gedaan meiden!!!!!!
    Nog veel plezier .
    Gr Theo en Mieke.
  4. Marianne:
    11 mei 2017
    Wat weer een mooi verslag meiden. Een wereld van verschil idd maar mooi om dit mee te maken. Een reis om nooit te vergeten. Heel veel plezier nog en uiteraard succes met jullie studie.