De eerste 2 weken op Bali

17 februari 2017 - Denpasar, Indonesië

Na onze tussenstop in Singapore zijn we verder gevlogen naar Denpasar. Na het mooie zonnige weer in Singapore, kwamen we terecht in dikke regenbuien. Dat waren uiteraard geen Nederlandse regenbuitjes.. Nee, het kwam met bakken de lucht uit zetten. Op het vliegveld werden we opgewacht door een medewerker van het hotel die ons veilig naar het hotel zou brengen. Tijdens onze rit werden we gelijk geconfronteerd met armoede en chaos in het verkeer. Er waren dan misschien wel rijbanen aangegeven, maar iedereen rijdt waar hij of zij wilt. Scooters halen je van rechts en links in en is er te weinig ruimte op straat? Prima, dan word je gewoon afgesneden. Met z’n vieren op een scooter kan ook prima hier. Eigenlijk is niks echt te gek.. De hele weg hebben wij vol verbazing naar alles zitten kijken, want zoiets als dit hadden we gewoon nog nooit eerder gezien.

Gelukkig went alles wel en beginnen we zelfs een beetje de verkeersregels te snappen hier op Bali. Ook de regenbuien zijn gelukkig maar tijdelijke buien en er zijn meer dan genoeg zonnige dagen. Aan het verbranden is hier dan ook geen ontkomen aan. De eerste paar dagen zijn we gewoon maar eens rond gaan kijken in de omgeving en hebben we kennis gemaakt met de Balinese cultuur. Wat ons al snel opviel was het verschil tussen arm en rijk. 60% van de bevolking leeft hier onder de armoedegrens en dat was ook te zien op straat. Kindertjes die op je afstappen en je een armbandje proberen te verkopen of moeders met baby’s in hun armen die ’s avonds langs de straat zwerven. Dit zijn de dingen die je liever niet ziet, maar wat hier wel de realiteit is.

Ons eerste weekend zijn wij naar Ubud geweest, een plaatsje wat gelegen ligt in het midden van Bali. De eerste dag zijn we op eigen initiatief naar een koffie en thee plantage geweest. Hier hebben wij een rondleiding gehad en gezien hoe er op traditionele wijze koffie wordt gebrand. Na de rondleiding hebben we een koffie en thee proeverij gehad en hebben we de zeldzame koffie mogen proeven; de Luwak koffie. De volgende dag stond er een rondleiding door de omgeving gepland.  Via een Nederlandse vrouw zijn wij in contact gekomen met een local, Iwan, die ons deze dag zou begeleiden. Iwan heeft ons onder andere mee genomen naar een traditionele Balinese dansvoorstelling, een zilversmederij, een traditioneel Balinees dorp, de tempel met het heilige water, food market en de rijstvelden. Tijdens de rit vertelde hij verhalen over zichzelf en over de omgeving. Het was zo ontzettend mooi om te zien hoeveel plezier deze man had om zijn verhaal aan ons te mogen vertellen. Aangezien wij het die dag zo leuk hebben gehad, bood Iwan aan om ons de volgende dag ook nog een deel van Ubud te laten zien. In de ochtend hebben we een crematie ceremonie bijgewoond van de koningin van Ubud. Zo’n ceremonie is een hele happening en was ook erg bijzonder om mee te maken. De foto’s en video’s kunnen de sfeer het beste omschrijven. Wij kunnen in ieder geval concluderen dat dit voor ons echt een onvergetelijke ervaring is geweest. Daarna heeft Iwan ons meegenomen naar de watervallen en vervolgens weer veilig teruggebracht naar ons hotel in Denpasar.

Kortom, we hebben met beide kanten van Bali kennis mogen maken. De mooie rustige kant van het eiland met veel natuur en schoonheid, en de drukke steden met chaos en armoede. We hopen de komende tijd natuurlijk nog meer van de mooie kant van Bali te zien, want dat het een prachtig eiland is, is zeker waar!

1. Theo en Mieke.:
    22 februari 2017
    Leuk reis verslag meiden!!!!